Evaluering Undervisning

Når vi evaluerer vores undervisning, er det vigtigt vi gør det ud fra de samme pinde. Det kunne eksempelvis være:

  • Undervisningen: (Lektiemængde, Variation, Struktur, tydelige læringsmål (hvorfor skal vi lære eleverne dette?)
  • Det gode ved undervisningen (Hvad gør vi godt, hvad er vi glade for, hvad har vi succes med)
  • Hvad kan forbedres?

Klasserumsledelse

  • Har vi tydelige rammer i klassen (Både sociale og faglige rammer )
  • Tydeligt forventninger til faglighed
  • Relationsarbejde (elevernes imellem og lærer-elev)
  • Sanktionsmuligheder (fungerer vores krydssystem? Hvilken effekt har de haft for miljøet i klasserne)

Evt. Fælles kursus om klasserumsledelse. Som skaber en fælles ståsted.

Andre muligheder for evaluering

  • Videofilmning af egen undervisning
  • Ved konflikthåndtering kan vi hjælpe hinanden. Sidde med (fluen på væggen) når ens kollega løser konflikter med elev
  • Co-teaching

Evaluering i vores hverdag

Vi kan godt blive bedre til at evaluerer i vores hverdag, men det er svært at finde tid til det. Evalueringerne foregår ofte på gangen efter endt undervisning eller i pausen og det fungerer ikke i længden. Her er en mulighed at bruge vores pædagogiske dage, lange lærermøder eller samarbejdsmøder til at selvevaluerer. Men det er vigtigt at vi er forberedte på dette inden, så snakken ender ud i et brugbart resultat.

Dog evaluere vi altid vores anderledes uger (emneuge - teater) Dem gennemgår vi og evaluerer forløbet, både emner, elevernes udbytte og vores undervisning/forberedelse.

Lærermødet bliver også hver uge brugt på at evaluerer ugens gang. Elevernes trivsel og dagligdag både ude og inden i klassen.

https://emu.dk/sites/default/files/2020-02/Viden%20Om%20-%20Professionelle%20l%C3%A6ringsf%C3%A6llesskaber%20-%20udviklingsredskab%20-%20GRUND.PDF

Ekstra snak

Vi havde en kort snak om morgenmotion.

Morgenmotion fungerer ikke. Vi/eleverne får ikke det udbytte af det som ønskes.De får ikke pulsen op og ofte ender det i konflikter. Eleverne har ikke brug for pausen på det tidspunkt, men behovet er større senere på dagen. 

Løsning: En anden mulighed kan være at omdanne den til aktiviteter i løbet af dagen. Evt. en aktiv øvelsen/leg kl. 11 - 11.10 inden frokost. Motionen fjernes ikke fra elevernes hverdag, men flyttes til andre tidspunkter på dagen. Lærerne er godt rustet til at inddrage motion i elevernes hverdag, så den opgave vil godt kunne løse.